Kinderopvang Borne ging die uitdaging aan. Zij zijn een lerende organisatie en willen dat blijven. Alleen als medewerkers zich continu blijven ontwikkelen kunnen zij met minder middelen kwalitatief goede kinderopvang blijven bieden. Ze willen graag dat medewerkers mogelijkheden en kansen zien en benutten om zich te blijven ontwikkelen. Eigenlijk net als de kinderen die ze in opvang hebben. Vanuit het FCB project ‘Samen werken, samen leren’, pakten we deze vraag op.
We ontwikkelden een cyclus waarin een medewerker zelf twee competenties kiest waarop zij graag feedback van twee collega’s en haar leidinggevende wil ontvangen. Medewerkers kiezen één competentie waarin ze al goed zijn, dus aansluiten bij een talent, en één waarvan ze vinden dat ze daar nog minder goed in zijn. Zo ontwikkelen ze zich ook in hun kwaliteiten en niet alleen in datgene waar ze nog niet zo goed in zijn.
Op basis van de feedback bereidt de medewerker zelf voor hoe zij zich de komende twee jaar in die twee competenties verder wil ontwikkelen. De insteek is daarbij: ontwikkelen doe je vooral van, tijdens en in je werk. Op basis van die voorbereiding plant elke medewerker een gesprek van maximaal een half uur met haar leidinggevende om het persoonlijk ontwikkelplan door te spreken (POP). Na eventuele aanpassingen daarvan brengen de teamleden tijdens een teamoverleg hun POP’s in en bespreken hoe ze ieders kwaliteiten zo optimaal mogelijk kunnen inzetten in het werk en hoe ze elkaar kunnen helpen bij het realiseren van hun POP’s. Dat bespreken ze na een klein jaar opnieuw en na twee jaar wordt de cyclus afgerond en begint opnieuw.
Voordeel van deze aanpak:
- Jezelf ontwikkelen kan een ander niet voor je doen. De bal ligt daarom echt bij de medewerker. Vervolgens heb je als je wilt ontwikkelen ook anderen nodig. Dus het delen van je ontwikkelplan in het team en elkaar helpen bij de realisatie van je plan speelt een hoofdrol in deze aanpak.
- Het kiezen voor slechts twee competenties geeft focus. Het wordt klein en overzichtelijk. Hierdoor kan een medewerker, ondersteund door het team, veel gemakkelijker echt gericht werken aan de eigen ontwikkeling.
- Medewerkers ontwikkelen zich in ieder geval ook in dat waar ze al goed in zijn. Dat vergeten we heel vaak en dat is jammer, want juist de talenten zijn een belangrijke toegevoegde waarde. En je ontwikkelen in iets waar je goed in bent geeft vaak ook nog eens veel meer plezier.
- De procedure en het instrumentarium zijn heel praktisch gemaakt. Daardoor nodigt het uit om eraan te beginnen.
We zijn benieuwd naar de reacties van de OR en naar de eerste ervaringen van de teams bij Kinderopvang Borne hiermee.
In januari en februari zetten we de volgende stappen:
- review door een groep medewerkers,
- bespreking hiervan met de OR,
- aanpassen materialen,
- en dan in maart introductie en start in de teams.
Download de P&O procedure (pdf 424 kb)
Download de P&O handleiding en instrumenten (word 214 kb)