De klant, een manager binnen de gemeente Utrecht, kampt al langere tijd met een hoog ziekteverzuim. Zijn vraag dient als ‘ontwikkelproeve’ voor de adviseurs. In ons eerdere blog beschreven we de aanpak van de dag: Leren evalueren in het werk. Hier beschrijven we de resultaten. Wat leverde deze dag op?
Voor de klant
De klant kreeg vier uitgewerkte adviezen. In elk advies zaten zinvolle aanknopingspunten voor de klant. Leerzaam voor de adviseurs was dat de klant het meest tevreden was met het advies dat nog veel open liet, dat vooral een aanpak schetste waarin nog het nodige onderzocht moest worden en hoe de HRM daarin konden ondersteunen. De klant begreep heel goed na 4 interviews nog geen pasklaar antwoord was. Ze stelden het op prijs dat de adviseurs zich ‘kwetsbaar’ opstelden en aangaven samen te willen werken met de klant aan dit vraagstuk en welke bijdrage zij daarin wilden leveren.
Voor de HRM adviseurs
De HRM adviseurs kregen beter zicht op hoe zij invulling geven aan hun rol als business partner. En dat ze, om tot een afgewogen analyse te komen, een vraagstuk beter doorgronden door deze vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Het bleek lastig om de klant daarin gelijk meteen mee te nemen. De adviseurs zijn zich er niet altijd van bewust dat de klant in zo’n eerste gesprek het vertrouwen wil krijgen dat deze adviseurs hem verder kunnen helpen bij zijn vraagstuk. Ze stellen allemaal eigenlijk alleen maar vragen en laten nog niet zien en merken wat ze de klant te bieden hebben. Kortom: veel mooie leermomenten voor de adviseurs. De kracht van het werken aan een echt klantvraagstuk samen met collega’s is op geen enkele andere manier te evenaren.
Dit smaakt naar meer
De HRM adviseurs vonden het een bijzonder leuke en leerzame dag die ze dit nog wel eens willen herhalen. Dat kan natuurlijk met de hele groep, maar ze kunnen ook af en toe met een klein groepje een dag aan een urgent klantvraagstuk werken. Een win-win situatie voor iedereen.
Nog 1 tip
Help de klant bij het formuleren van zijn feedback en zorg daarin voor een goede balans tussen wat goed was en wat beter kan. Uiteraard is het wel de bedoeling dat de klant kritisch is. Het helpt als de klant weet waar hij op kan letten. Wij hadden de klant bijvoorbeeld naast meer vakinhoudelijke vragen ook een vraag meegegeven als ‘welk gevoel geven deze adviseurs je’?