Wat is het toch dat we sinds jaar en dag maar druk zijn met feedback leren geven? En misschien nog belangrijker, waarom lijkt dat toch maar niet te lukken? Want als het wel lukte zou toch die vraag niet altijd en overal terug blijven komen?
Het fijne van een week elke dag bij klanten werken is dat ik ook veel tijd in de auto zit, dus veel tijd heb om na te denken.
Ik zie twee punten waarom het maar niet lukt om feedback te leren geven in organisaties en die vraag maar steeds terugkomt.
1. Feedback geven is niet fijn
Het is helemaal niet fijn om feedback te geven. Dat wordt vaak nog minder fijn, omdat de ontvanger er lang niet altijd op zit te wachten. Sterker nog, als je pech hebt pakt het allemaal ook nog eens vervelend uit. Natuurlijk wordt de kans dat je feedback behoorlijk goed wordt ontvangen groter als je de regels van feedback volgt, maar dan nog….
Hoe moeilijk is het om iets te leren doen wat je al helemaal niet graag doet en waar je, als je pech hebt, ook geen beloning voor krijgt? Of misschien gevoelsmatig zelfs wel een straf voor krijgt. Gaat dat ooit wel werken? Ik ben bang van niet.
2. Je legt de verantwoordelijkheid buiten de persoon
Met feedback geven leggen we de verantwoordelijkheid buiten de persoon waar het eigenlijk om gaat. We geven de regie, het eigenaarschap, uit handen. Hoe anders zou het zijn als we onze investeringen daar meer op zouden gaan richten? En dan bedoel ik: feedback leren vragen. Leer mensen om te leren, om zichzelf te bijven verbeteren. Dan ben je nieuwsgierig naar hoe je dingen doet en hoe anderen dat zien of ervaren. Je gaat vragen stellen en houdt het heft in eigen handen.
En ja, dit is ook moeilijk, want om feedback vragen is spannend. Wat zal een ander ervan vinden? Stel dat die het helemaal niks vindt…. Allemaal belemmerende gedachten. Maar als jezelf aan het roer zit kun je sturen. Je kunt bijvoorbeeld iemand vragen om één ding te noemen wat beter kan en één ding wat diegene goed vond. Je hebt het helemaal in eigen hand.
Dit past toch veel beter bij een tijd waarin we regie, eigenaarschap en zelfverantwoordelijkheid op allerlei manieren stimuleren?
Ik hoop dat ik snel eens een keer een gesprek met een klant voer over feedback leren te vragen! Dan spannen we het paard tenminste voor de wagen.