Teamomvang is een factor die nog relatief weinig is onderzocht. Sommige onderzoeken pleiten voor grote teams anderen voor kleine teams1. Met meer teamleden kun je als team meer en diversere informatie verwerken en daardoor tot betere besluiten komen is de veronderstelling. Aan de andere kant vragen grotere teams veel meer coördinatie, is de samenwerking moeilijker, de band minder hecht2 en neemt het sociaal luieren naarmate de teamomvang stijgt steeds meer toe3.
De ideale teamomvang
Meer recente onderzoeken noemen 6-8 personen als de ideale teamomvang4. Dan heb je voldoende teamleden voor diversiteit in het team. En niet te veel teamleden, zodat iedereen nog gemakkelijk zijn bijdrage kan leveren aan het geheel en dat de teamleden ieders inbreng nog kunnen zien en horen. Wil je dat teams echt beter presteren dan enkel de som der delen, dan vraagt dat continue kennisuitwisseling tussen en kenniscreatie met de teamleden. Hoe groter de omvang, hoe moeilijker de uitwisseling wordt tussen alle teamleden. Als het teams niet lukt om goed uit te wisselen tussen alle teamleden en het beste uit elk teamlid te halen ben je de kracht van een team kwijt. Dat heeft twee redenen. Je maakt dan van één of meerdere teamleden te weinig gebruik. Als teamleden voeg je daarnaast onvoldoende aan elkaar toe, omdat niet iedereen maximaal meedoet, of gezien en gehoord wordt.
Het probleem van ‘grotere’ teams
Ik maak even een uitstapje naar de netwerktheorie waar een wiskundige formule wordt gebruikt voor het aantal één op één relaties in een netwerk. Die wiskundige formule maakt duidelijk dat meer teamleden al snel heel veel uitmaakt. De formule voor het aantal relaties tussen eenheden is: n (n-1) / 2. Stel een team bestaat uit vier teamleden. Dan wordt de formule: 4 x (4-1) / 2 = 6. Dus in een team van vier teamleden zijn er als we naar de één op één relaties kijken in het team zes relaties die moeten worden onderhouden. Hoe zit dat in een team van tien? Dan wordt het 10 x (10-1) / 2 = 45. Dan zijn er aan één op één relaties al 45 relaties te onderhouden in het team. In een team van 20 al 190 één op één relaties. In de werkelijkheid is het nog complexer en meer, want in een team heb je ook nog relaties tussen allerlei subgroep- combinaties, dus in werkelijkheid zijn er in een team van tien nog veel meer dan 45 relaties en in een team van 20 veel meer dan 190 relaties.
Uit onderzoek naar ‘high performance teams’ blijkt dat teams succesvoller zijn naarmate alle teamleden een gelijker aandeel hebben in praten en luisteren naar elkaar en de teamleden direct face-to-face interactie hebben met elkaar 5. Combineer je dat met de voorgaande formule dan wordt nog duidelijker dat de omvang van wezenlijk belang is. In een team van tien teamleden, met al 45 één op één relaties wordt face-to-face interactie al een hele kluif, maar in een team van 20 met 190 één op één relaties lijkt dat onmogelijk. Daarnaast als je iedereen aan het woord wilt laten dan heb je met tien teamleden al veel tijd nodig voor een werkoverleg, laat staan met 20.
Tips voor het realiseren van een beperkte teamomvang
Stel teams samen rondom het werk. Bedenk een logisch cluster van werkzaamheden. In de zorg formeer je bijvoorbeeld een team rondom een beperkte groep cliënten. Om de 24-uurs roosters toch rond te krijgen werk je bijvoorbeeld met duo teams of kleine clusters van teams. Afhankelijk van de zorgvraag van zo’n kleine groep cliënten stel je de teams multidisciplinair samen. Samen zijn zij verantwoordelijk voor de totale zorg aan die groep cliënten.
In het onderwijs stel je bijvoorbeeld teams samen rondom geïntegreerde onderwijseenheden voor studenten. Dat team is dan samen verantwoordelijk voor het totale onderwijs van die eenheid voor alle studenten. Of je formeert een team rondom een groep studenten. Dan is dat team verantwoordelijk voor het totale onderwijs, van het begin van de opleiding tot het einde, voor die groep studenten. In een commerciële organisatie formeer je een team rondom een product- of cliëntgroep.
De grootste uitdaging is om na te denken over een logisch cluster van werk, waaromheen je een (interdisciplinair) team formeert. Elke keuze die je maakt heeft naast voordelen ook nadelen. Maak je die keuze echter niet en werk je met teams van veel meer teamleden dan tien, dan heb je een enorm productiviteitsverlies en veel minder werkplezier.
Literatuurlijst
Belbin, R. M. (2010). Management teams. Why they succeed or fail. (3rd ed.). Oxford: Elsevier.Haleblian, J., & Finkelstein, S. (1993). Top management team size, CEO dominance, and firm performance. The moderating roles of environmental turbulunce and discretion. The Academy of Management Journal, 36(4), 844-863.Pentland, A. (2012). The new science of building great teams. Harvard Business Review (April), 3-11.West, M. A., & Hirst, G. (2005). Cooperation and teamwork for innovation. In M. A. 6. West, D. Tjosvold, & K. G. Smith (Eds.), The essentials of team working. International perspectives (pp. 257-279). Sussex: Wiley.