We werken steeds vaker in teams en dat zijn vaak teams die bestaan uit professionals vanuit verschillende disciplines, interprofessionele teams. Dat is niet vreemd aangezien we steeds meer moeten veranderen en vernieuwen en vragen steeds complexer worden, regelmatig te complex voor één individu. We verwachten veel van teams, dat blijkt bijvoorbeeld ook uit de veel gehoorde uitspraak: ‘in een team is 1+1=3’. Onderzoeken tonen echter aan dat de resultaten van teams vaak tegenvallen. Succesvol teamwerk blijkt nogal een uitdaging.
Hoe kan het dan toch dat we nog steeds zo gemakkelijk aannemen dat mensen als ze in een team zitten vanzelf succesvol gaan samenwerken en samen het beste resultaat met dat team weten te bereiken? Tegenwoordig werkt bijna iedereen in organisaties in één of meerdere teams, maar de meesten zijn daar nooit in opgeleid. De laatste jaren lijkt het hbo zich ervan bewust te zijn dat het leren werken in teams een belangrijke vaardigheid is voor professionals. Een vaardigheid die zij moeten leren tijdens hun opleiding. Studenten werken daarom regelmatig in subgroepen, zeg maar in teams, samen aan een opdracht. Het eindproduct dat zij als team opleveren staat in de beoordeling meestal centraal. Soms maakt echter het reflecteren op de samenwerking en hun persoonlijke bijdrage aan de opdracht en de samenwerking deel uit van die eindbeoordeling. Maar zelfs dan nog is de vraag: leren studenten op die manier de complexiteit van teamwerk te doorgronden en worden zij vaardige teamwerkers die het beste resultaat met een team kunnen bereiken? Ik ben bang van niet!
In dit hoofdstuk licht ik de complexiteit van teamwerk toe en hoe (interprofessionele) teams zodanig kunnen samenwerken dat zij het beste resultaat uit hun samenwerking halen. Dit hoofdstuk biedt handreikingen aan iedereen die meer kennis op wil doen en vaardiger wil worden in teamwerk en daar een succes van wil maken.
Download het hoofdstuk ‘Bereik meer met teams’
Bestel het boek ‘Interprofessioneel werken en innoveren in teams’