Eerder onderzoek laat zien dat teams die werken aan complexe taken teamontwikkelruimte nodig hebben om daar succesvol in te zijn. Teams creëren die ontwikkelruimte door vier activiteiten te ondernemen: toekomst creëren, reflecteren, organisren en dialoog voeren. Deze vier activiteiten leiden tot twee oriëntaties: de performance oriëntatie die de ruimte beperkt en de gedeelde betekenisgevende oriëntatie die de ruimte oprekt. Teams hebben beide oriëntaties nodig, maar ze lijken inconsistent en onmogelijk samen te gaan, dus er is sprake van een paradox.
In dit exploratieve onderzoek adresseren we de manier waarop teams de teamontwikkelruimte paradox ervaren, hoe ze ermee omgaan en hoe dit hun teamsucces beïnvloedt. Individuele teamleden (N=70) van 12 teams werden geïnterviewd. Succesvolle (n=7) en niet succesvolle teams (n=5) worden met elkaar vergeleken. De resultaten laten zien dat succesvolle teams de teamontwikkelruimte paradox anders ervaren dan de niet succesvolle teams. Beiden kiezen ook andere ‘coping strategieën’ om met de paradox om te gaan.
Dit onderzoek is één van de vier onderzoeken van het promotieonderzoek van Karin.
Download ‘Breaking the paradox: Understanding how teams create developmental space’ (pdf 558 kb)