Manon Ruijters schreef in 2018 ‘Queeste naar goed werk’. In dit interview legt Manon uit waarom goed werk, dat natuurlijk van alle tijden is, toch juist nu zo urgent is. Dit licht ze toe door de ontwikkeling van de professional in een historisch perspectief te zetten. De laatste decennia, en ook nu nog vaak, nam vooral de manager de besluiten in organisaties. De manager was de ‘regelaar’ en gericht op efficiency. De expertise van de professional werd daardoor ondermijnd. Ondertussen merken we dat dat om meerdere redenen niet meer werkt. We hebben de expertise van die professional hard nodig om de toenemende complexiteit het hoofd te bieden en daar komt ‘goed werk’ om de hoek. Manon zegt daarover: ‘Het is niet wat de manager je opdraagt, of wat de klant
je vraagt, of wat de opleiding je voorschrijft. Het vraagt van professionals dat zij voortdurend nadenken over wat er op dat moment wordt gevraagd en wat in die specifieke situatie een goede keuze is. Eigenlijk is dat een ethische vraag.’
Verder licht ze toe hoe goed werk en de lerende organisatie samenhangen en geeft ze suggesties om met goed werk aan de slag te gaan op organisatie-, team- en individueel niveau.
Download het artikel: Goed werk. Interview met Manon Ruijters.