Onderwijsinstellingen werken steeds vaker met teams, want teams zijn, als zij goed samenwerken, beter in staat om complexe vraagstukken op te lossen dan individuen. Gespreid leiderschap in teams veronderstelt dat je slim gebruik maakt van de diversiteit aan kwaliteiten in het team. Toch lukt het teams vaak niet vanzelf om die diversiteit productief te maken.
Teamleden maken zich bijvoorbeeld zorgen dat als ze ruimte geven aan de kwaliteiten van collega’s, er minder ruimte is om hun eigen kwaliteiten in te zetten. Hoe werkt dat?
Het ene teamlid ziet altijd verschillende mogelijkheden, want het kan immers altijd anders en nog beter. Die onderzoekt graag, voordat hij tot een besluit komt en is bang dat de diepgang en zorgvuldigheid mist als het team te snel gaat. Terwijl een ander, meer actiegericht teamlid, graag zo snel mogelijk een besluit neemt, omdat het anders allemaal veel te lang duurt. Hij vindt zijn collega die altijd met nog weer een andere mogelijkheid komt, lastig en vertragend.
Wanneer een team complexe vraagstukken wil oplossen, moeten beide teamleden invloed uit kunnen oefenen, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Gespreid leiderschap helpt om die diversiteit productief te maken in teams, maar dat gaat meestal niet vanzelf. Dit artikel beschrijft hoe dat werkt en hoe teams dat aan kunnen pakken.
Download ‘Ruimte maken voor gespreid leiderschap in teams’ (pdf 266 kb)