Zorgorganisatie De Zellingen leidt 73 extra leerlingen op, omdat de medewerkerstekorten in de zorgsector toenemen en De Zellingen wil investeren in doorscholing van medewerkers. Die leerlingen hebben goede begeleiding nodig en dat vraagt veel van werkbegeleiders. De Zellingen wil daarom een professionaliseringstraject voor werkbegeleiders ontwikkelen dat uitgaat van de nieuwe visie op leren.
De vraag
Ontwikkel samen met ons een leerlijn voor werkbegeleiders zodat we op korte termijn onze werkbegeleiders verder kunnen professionaliseren.
De aanpak
- Samen met een ontwerpteam een blended leerlijn ontwikkelen.
- Ontwerpen van een competentieprofiel voor werkbegeleiders.
- Een proeve van bekwaamheid ontwerpen.
- Een blended leerlijn ontwerpen.
- Snel toetsen in de praktijk en ontwerpen dan aanscherpen.
De Zellingen werkt hard aan een nieuwe manier van leren en ontwikkelen in de organisatie, waarbij leren op de werkplek centraal staat en schakelde Joke van Alten daarvoor in. Eén van de aspecten is het ontwerpen van een aantal leerlijnen en voor het ontwerpen van de leerlijn werkbegeleiding schakelde Joke en De Zellingen Karin in.
De leerlijn wordt ontworpen samen met de doelgroep, ontwikkelcoaches en leidinggevenden. Op die manier sluiten we goed aan bij de vraag en de mogelijkheden in de praktijk. Tevens is daarmee de leerlijn gelijk van de praktijk en niet (alleen) van opleidingen. In het ontwerpteam zitten vijf werkbegeleiders, drie leidinggevenden en twee opleiders.
De eerste stap in het ontwerp is het ontwikkelen van een competentieprofiel voor werkbegeleiders. De centrale vraag bij het ontwikkelen van het competentieprofiel is: wat zie je een goede werkbegeleider doen? Dat resulteert in beschrijvingen als: ‘stelt zichzelf en het eigen handelen ter discussie’ en ‘vraagt regelmatig feedback’. Het competentieprofiel hebben we uitgewerkt in de vorm van een 360-graden feedback instrument.
Op basis van het competentieprofiel is er een proeve van bekwaamheid ontwikkeld. Het ontwerpteam heeft gekozen voor een portfolio, waarin de werkbegeleider ‘bewijzen’ verzamelt die de ontwikkeling illustreren.
Vanuit het competentieprofiel en de proeve ontwerpen we de leerlijn. Daarin maken we helder welke leermogelijkheden er voor een werkbegeleider zijn gedurende het jaar. We werken vanuit 2 principes:
- We volgen met de leermogelijkheden voor de werkbegeleiders de fasen van de leerling: introductiefase, leer-werkfase, voortgangsfase, leer-werkfase en tot slot beoordelingsfase.
- Elke fase is blended vormgegeven. Dus er is altijd een mix van leermogelijkheden: online, in de praktijk en face-to-face. Op locatie zijn er ontwikkelcoaches om te ondersteunen
Tijdens het ontwerpen toetsen we en beginnen we al met de uitvoering in de praktijk. Bijvoorbeeld voor het competentieprofiel en de proeve van bekwaamheid organiseren we bijeenkomsten per locatie met alle werkbegeleiders. Enerzijds om te toetsen of het werkt wat we hebben ontwikkeld. Anderzijds om de werkbegeleiders hier gelijk mee te laten beginnen, zodat het leerproces op gang is gebracht.
Dit proces is, naast het eenvoudigweg ontwerpen van een leerlijn, ook een veranderproces in de organisatie. Dit veranderproces is in lijn met de ontwikkelingen in de organisatie. Veranderingen die het ontwerpen van de leerlijn brengt zijn bijvoorbeeld:
- Samen ontwerpen met de doelgroep en leidinggevenden. De organisatie was gewend dat externen, opleidingen of het management bedacht wat en hoe er moest worden geleerd.
- Toetsen en al starten in de praktijk terwijl je nog aan het ontwerpen bent. De Zellingen was gewend om eerst iets helemaal klaar te hebben, voordat je start met de uitvoering in de praktijk.