Eind 2014 zijn we gestart met het begeleiden van intervisie. Het doel is de kennisdeling over bejegening en omgang met de kinderen en ouders te bevorderen, ervaringen uit te wisselen over nieuwe taken en verantwoordelijkheden en het optimaliseren van de onderlinge samenwerking. Na bijna een half jaar intervisie vonden we het tijd om de opbrengsten in kaart te brengen. Samen met het team hebben we de intervisie geëvalueerd met de volgende vraag: wat heeft intervisie jou gebracht?
- Draagt bij aan ons teamgevoel
- Geeft me (h)erkenning van vraagstukken
- Geeft me concrete handvatten om zaken anders aan te pakken
- Ik geef nu meer feedback aan collega’s
- Ik vraag vaker feedback aan collega’s, ouders, kinderen over mijn handelen of gedrag
- Ik heb geleerd om meer door te vragen om situaties duidelijk te krijgen
- Ik kan nu beter mijn eigen grenzen bewaken
- Ik durf meer vragen te stellen
- Ik ben me bewuster geworden van mijn verantwoordelijkheden
- Er is meer openheid gekomen in het team
- Ik gebruik het ook buiten mijn werk
- Ik luister beter naar anderen
- We komen sneller tot actie
Meestal vindt intervisie plaats in een kleine besloten groep, want we willen een vertrouwde omgeving waarin mensen zich uitgenodigd voelen om persoonlijke vragen en dilemma’s te bespreken. Dat hebben we hier bewust anders gedaan. We zijn de intervisie gestart in één grote ruimte waarin vijf kleine groepjes met een basis intervisiewerkvorm aan de slag gingen. Stap voor stap doorliep elke groep deze werkvorm.
Het plenair werken gaf ons de mogelijkheid om na elke stap plenair uit te wisselen. Dus de medewerkers namen niet alleen kennis van de vraagstukken en mogelijke oplossingen van hun eigen groep, maar ook van anderen groepen. Tegelijkertijd leerden de verschillende groepjes zo ook de intervisiestappen goed toe te passen. Al na enkele bijeenkomsten bleek dat de groepjes redelijk zelfstandig intervisie konden uitvoeren en werden alleen aan het einde van elke intervisieronde de resultaten met elkaar uitgewisseld. Elke intervisiebijeenkomst duurt twee uur met daarin drie tot vier intervisieronden met praktijkcasuïstiek. De doelstelling is dat de groepen na de zomer de groepen geheel zelfstandig verder gaan.
Download de eenvoudige intervisiemethode die we hebben gebruikt. (pdf 326 kb)