In de (ouderen)zorg bestaan teams meestal uit collega’s van verschillende opleidingsniveaus. De kwaliteit van de zorg en de medewerkertevredenheid hangen grotendeels af van hoe succesvol die teams zijn in hun samenwerking. Lyvore en Utrechtzorg stelden aan Joke van Alten en mij daarom de volgende onderzoeksvraag:
De vraag
Hoe kunnen in de ouderenzorg de CanMEDS-rollen helpen bij het effectief en efficiënt samenwerken in teams die bestaan uit medewerkers van verschillende opleidingsniveaus?
De aanpak
- Actieonderzoek
- 0-meting onder medewerkers, andere disciplines en cliënten
- 3 Bijeenkomsten met de teams om te leren werken vanuit de CanMEDS-rollen
- Na-meting onder medewerkers, andere disciplines en cliënten
Middels een actieonderzoek met vier teams hebben we een methodiek ontwikkeld om vanuit de CanMEDS-rollen de werkzaamheden in het team zo passend mogelijk bij het opleidingsniveau en de persoonlijke kwaliteiten van elk teamlid te verdelen. Het onderzoek en de methodiek leveren verrassende resultaten op. Lyvore schrok er bijvoorbeeld van dat de helft van de medewerkers regelmatig boven of onder hun opleidingsniveau blijkt te werken. Mooie uitkomsten zijn dat de teams na 3 maanden al de volgende resultaten noemen:
- ‘We zijn cliëntgerichter gaan werken.’
- ‘We hebben de taken beter verdeeld in het team.’
- ‘We werken meer passend bij ons functieniveau.’
- ‘We passen onze teamsamenstelling aan.’
- ‘We geven elkaar meer feedback.’
Het onderzoek en de methodiek zijn uitgewerkt in een handboek en alle hulpmiddelen die zijn ontwikkeld voor teams zijn gratis te downloaden. Bekijk het handboek en de hulpmiddelen.
Joke en Karin publiceerden ook een artikel over deze methodiek in de Onderwijs en Gezondheidszorg. Lees het artikel.